Sluit dit zoekvak.

Gemeente &
Semi-overheid

Wegwerpluiers maken 8-10% uit van het restafval. Voor gemeenten is het belangrijk om dit percentage te verlagen om de VANG doelstellingen te kunnen halen. Het stimuleren van wasbare luiers is een goede manier om dit percentage te verlagen.

Gemeente & semi-overheid

Wegwerpluiers maken 8-10% uit van het restafval. Voor gemeenten is het belangrijk om dit percentage te verlagen om de VANG doelstellingen te behalen. Preventie van afval is het beste en dat kan bereikt worden door wasbare luiers te gebruiken.

Wasbare Luiers in uw gemeente?

8-10% van het restafval bestaat uit wegwerpluiers. Om de VANG-doelstellingen te behalen is deze afvalstroom daarom een erg belangrijke pijler. Preventie van afval is hierbij altijd het beste.

Wij denken als Branchevereniging graag met u mee op welke manier wasbare luiers in uw gemeente ingezet kunnen worden. Wij zijn een ervaren, onafhankelijke gesprekspartner met veel kennis van zaken. We hebben in meerdere gemeenten projecten georganiseerd om wasbare luiers te stimuleren. Straks ook in uw gemeente?

Hoe kan de Branchevereniging helpen?

Wij werken altijd met een oplossing op maat. Hierbij kunt u denken aan onderstaande activiteiten (meer is altijd mogelijk).

• Informatie verstrekken aan medewerkers en inwoners van de gemeente.
  • Verzorgen van pilots in de gemeente, die het gebruik van wasbare luiers stimuleren.
  • Meedenken over het verspreiden van informatie over wasbare luiers onder diverse stakeholders binnen de gemeente, van de afvalverwerker tot de gebruikers.
  • Meedenken over de inzet van wasbare luiers bij armoedepreventie.

Met wasbare luiers bespaar je

Luiers per kind
% van het restafval
kilo luiers per jaar

Pilot Reimerswaal - Introductie Diftar

21 Gezinnen in de gemeente Reimerswaal zijn aan de slag gegaan met wasbare luiers. Zij ontvingen een startpakket met luiers van de gemeente, en werden begeleid door luiercoaches van de Branchevereniging. Het doel: een zo leeg mogelijke restafvalbak, waardoor er door de gezinnen weinig betaald hoeft te worden in het kader van de invoering van Diftar. Omroep Zeeland was er bij.

Bent u raadslid?

Eens in de zoveel jaar komt het plan voor afvalbeheer langs in de raad. Als raadslid is dit het moment om te pleiten voor afvalpreventie, door middel van het stimuleren van wasbare luiers in de gemeente.

Wij maken het u als raadslid graag gemakkelijk, en hebben een voorbeeldmotie opgesteld. Heeft u nog vragen? Dan kunt u hieronder contact opnemen met ons.

Enthousiast? De Branchevereniging staat voor uw gemeente klaar!

Meer informatie over de mogelijkheden en tarieven vindt u hier.

Een overzicht van gemeenten die u voor gingen vindt u hier.

Waar koop je wasbare luiers?

Bij de winkels die lid zijn van de Branchevereniging Wasbare Luiers! Ben je ook ondernemer en actief met wasbare luiers? Word lid van de BVWL en maak deel uit van een netwerk vol met betrokken ondernemers. Benieuwd? Lees alles op de pagina ‘lid worden‘.

MEER WETEN?

Op deze website hebben wij alle essentiële informatie over wasbare luiers gebundeld. Klik op een onderdeel, lees alles en… kom je er dan toch niet helemaal uit? Klik dan door naar één van de gave winkels die de luiers verkopen voor persoonlijk advies.

Over wasbare luiers