Alles over wasbare luiers

Op deze pagina kan jij jouw basiskennis voor wasbare luiers in slechts 4 hoofdstukken voltooien. Kom je er toch niet uit? Geen zorgen, wij zijn er voor je!

Alles over wasbare luiers

Wat zijn wasbare luiers?

Wasbare luiers zijn luiers die je na gebruik kunt wassen en dus kunt hergebruiken. Elke wasbare luier bestaat uit 2 delen: een absorberend en een waterdicht deel.

Het waterdichte deel en absorberende deel zijn in verschillende vormen gegoten, waardoor je officieel verschillende typen luiers hebt. De basis is altijd hetzelfde.

Een wasbare luier heeft een vertrouwde vorm en doe je gemakkelijk om bij je kind(eren). Ze zijn gemaakt van zachte stoffen en je doet ze dicht met drukknopen of klittenband in plaats van een plakstrip.

De tijd dat je een wasbare luier moest vastmaken met een veiligheidsspeld, is alweer even geleden.

Basiskennis

Met wasbare luiers bespaar je

Luiers per kind
% van het restafval
kilo luiers per jaar

Waarom zou je kiezen voor wasbare luiers?

Een kindje in wegwerpluiers produceert zo’n 300 kilo afval per jaar. Dat is een flinke berg aan luiers die na 1 keer gebruik worden weggegooid. Je doet het milieu en je eigen container dus een groot plezier door te kiezen voor wasbare luiers.

Als je kiest voor wasbare luiers in plaats van wegwerpluiers, hou je aan het einde van de luierperiode flink wat geld over. Volgens de Consumentenbond bespaart een gemiddeld gezin €450,- per kindje. Maar afhankelijk van het type wasbare luiers dat je kiest, kan het verschil wel oplopen tot meer dan €1000,-

Wasbare luiers zorgen voor minder CO2-uitstoot. MilieuCentraal heeft hier een berekening van gemaakt, waarbij er ook is gekeken naar de productie, het wassen en het drogen van de luiers. Daaruit blijkt dat je bij het gebruik van wasbare luiers 49% minder CO2 uitstoot hebt, als je de luiers op de lijn droogt. Maar zelfs als je je luiers in de droger droogt, heb je nog 27% minder CO2-uitstoot dan bij wegwerpluiers.

Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen in wasbare luiers sneller zindelijk zijn dan kinderen in wegwerpluiers. Ze voelen namelijk beter wat ze doen, omdat het vocht minder snel geabsorbeerd wordt.

Basiskennis

Hoe gebruik je wasbare luiers?

Als je eenmaal gewend bent aan het werken met wasbare luiers, zijn ze echt heel simpel in gebruik. Maar als je net begint, kan het soms even zoeken zijn. Hieronder wordt het stap-voor-stap uitgelegd.

Pak een schone luier uit de kast/la/mandje en leg deze open voor je neer. Voeg eventueel een extra inlegger toe.

Inlegvellen zijn dunne velletjes die gebruikt worden om de ontlasting op de vangen. Leg deze bovenop de luier, zodat hij tussen de billetjes en de luier zit.

Leg de luier onder billen van je kindje, met de achterkant ongeveer ter hoogte van de navel. Trek de luier tussen de beentjes naar voren en doe hem dicht met klittenband of drukknopen. Bij een tweedelige luier doe je er nu nog op dezelfde manier een overbroekje overheen.

Er is een aantal dingen waar je even op moet letten:

• Wasbare luiers zitten lager dan wegwerpluiers, meer op de onderbroeklijn. Zorg ervoor dat de luier ongeveer ter hoogte van het naveltje zit (bij kleine kindjes soms iets hoger).
  • Zorg dat de elastieken bij de benen goed in de liezen zitten. Je kunt na het omdoen van de luier nog even met je vinger langs de elastieken gaan, om ze goed in de liesjes te duwen.
  • Als je de luier hebt omgedaan, til het beentje van je kind dan even op, met de knie richting de neus. Zie je een opening tussen de luier en de huid, dan zit de luier te los.

Je begint met het openmaken van de luier, waarna je het inlegvelletje in een prullenbak gooit en de vieze luier in de luieremmer. Je hoeft de luiers niet uit te spoelen of schoon te maken voordat ze in de luieremmer gaan. Ook hoeven de luiers niet te weken. Bewaar de gebruikte luiers dus “droog” in een luieremmer. Pak een schone luier uit de kast en begin weer bij stap 1.

Als je luieremmer vol is, is het tijd om te gaan wassen. Dit doe je op de volgende manier:

• Doe alle luiers in de wasmachine. Dit kan makkelijk als je bijvoorbeeld een wasnet in je luieremmer hangt. Dan til je in één keer alle gebruikte luiers uit de luieremmer en doe je ze in de wasmachine. Let er wel op dat het wasnet open blijft tijdens de was, dan worden de luiers beter schoon.
  • Draai een voorwas. Dit kan een simpel Spoelen+Centrifugeren programma zijn, of een ander kort programma op je wasmachine. Het doel is om de luiers even helemaal nat te maken, dan te centrifugeren en het water weg te pompen, zodat je de dikste viezigheid kwijt bent.
  • Draai nu een normaal wasprogramma. Meestal is het katoenprogramma een prima keuze, bij voorkeur op 60 graden, maar er zijn ook mensen die op 40 graden wassen. Voeg voldoende wasmiddel toe, want het is zeer vervuild wasgoed.
  • Hang de luiers te drogen, het liefst over 2 draadjes, zodat de elastieken niet uitrekken. Sommige luiers waar geen waterdichte laag aan vast zit mogen ook in de droger. De luiers worden door de droger wat zachter, maar hou er wel rekening mee dat het de levensduur van de luiers verkort.

Vouw de luiers netjes op (als je daar zin in hebt) of doe ze gewoon in een mandje bij de commode, net wat jij fijn vindt. Daarna begin je weer bij stap 1.

Verschillende soorten luiers

Nu je weet hoe wasbare luiers in het algemeen werken, kunnen we gaan kijken naar de verschillende typen luiers die er zijn. Dat er verschillende soorten zijn, kan het lastig maken, omdat je hierdoor erg veel verschillende termen tegenkomt. Hieronder zie je een overzicht van de verschillende soorten luiers bij elkaar.

Gefeliciteerd, je hebt de basiskennis opgedaan!
Voltooid! 100%

Waar koop je wasbare luiers?

Bij de winkels die lid zijn van de Branchevereniging Wasbare Luiers! Ben je ook ondernemer en actief met wasbare luiers? Word lid van de BVWL en maak deel uit van een netwerk vol met betrokken ondernemers. Benieuwd? Lees alles op de pagina ‘lid worden‘.